lage rug klachten

Introductie

Bij lage rugklachten gaat het om pijn of stijfheid onder in de rug in het gebied tussen de onderste ribben en de bilplooien. Van alle rugklachten is circa 90% aspecifiek (Picavet, 2005). Aspecifieke lage rugklachten worden gedefinieerd als lage rugklachten, die niet veroorzaakt worden door een specifieke aandoening, zoals een tumor of een wervelfractuur. Indien de lage rugpijn uitstraalt naar één been tot in het onderbeen, kan het zijn dat er sprake is van het lumbosacraal radiculair syndroom. Dit kan komen door een hernia nucleus pulposi (HNP), maar er zijn ook andere processen die druk op de zenuwwortel kunnen veroorzaken. Ook aspecifieke lage rugklachten gaan soms gepaard met pijn in een of beide (boven)benen, zonder dat er sprake is van een radiculair syndroom.

Aspecifieke lage rugklachten

Circa 90% van alle lage rugklachten is aspecifiek. Er is dan geen specifieke aandoening die de klachten veroorzaakt. Dit maakt het lastig om de aard van de klachten te achterhalen. Hiervoor is vaak een uitgebreid lichamelijk onderzoek nodig en een duidelijk beeld van de activiteiten en leefstijl. Het ontstaan van de klachten is vaak gerelateerd aan beweging of het gebrek daaraan.

Hernia Nucleus Pulposi (HNP)

Hernia betekent letterlijk breuk. Een hernia nuclei pulposi (kortweg HNP) komt voor in de wervelkolom en bestaat uit een scheur in de achterkant van een tussenwervelschijf. Hierdoor ontstaat een uitstulping van een deel van de zachte kern van de tussenwervelschijf waardoor druk kan ontstaan op het ruggenmerg of op een zenuwwortel. Dit kan vervelende symptomen opleveren zoals; tintelingen in één been en/of voet, uitstralende pijn in één been voorbij de knie, veranderde sensibiliteit, schietende pijn door het been en verminderde kracht.

Triggerpoints

Triggerpoints (TRP's), of in de volksmond 'knopen', zijn specifieke punten in een spier waar de spanning zich ophoopt. Dit kan bijvoorbeeld door overbelasting, lang de zelfde houding of repetitieve bewegingen. De spanning in zo'n TRP bouwt op en kan zorgen voor pijn in de betrokken spier, vaak in combinatie met uitstralende pijn.