Houding gerelateerde klachten, ze sluipen er in! (Deel 1)

Published by Sander Fitters on

Voorbeeld foutieve en goede zithouding

Nu meer dan ooit worden we benaderd over klachten die gerelateerd zijn aan de zit- en werkhouding. Nederlandse mensen zitten gemiddeld 9 uur op een doordeweekse dag (bron: leefstijlmonitor CBS & RIVM, 2017). Nu men noodgedwongen thuis werkt is er geen toegang meer tot die prettige bureaustoel met goede ondersteuning of het in hoogte verstelbare bureau en zijn er geen standaard ingelaste pauzes. En dat terwijl een slechte zithouding bijna drie keer zo zwaar is voor de lage rug dan staan. Maar niet alleen de welbekende zeurende lage rugklachten behoeven aandacht. Minstens net zo vervelend en beperkend op de lange termijn zijn klachten bovenin de rug, met name tussen de schouderbladen. Ook nekklachten door een slechte zithouding zijn een veelvoorkomend probleem. Een slechte zithouding brengt je hoofd naar voren ten opzichte van je romp waardoor de holling in de nek vergroot wordt en de nekspieren verkorten. Kortom, de totale wervelkolom wordt overbelast bij een slechte zit- of werkhouding. Het begint met wat zeurende pijntjes waarvan je denkt ‘Dit gaat vanzelf wel weer over’. Echter, als er niks aan de omstandigheden wordt gedaan is de kans groot dat de klachten zich verder ontwikkelen. De maatregelen die je kunt treffen zijn makkelijk toepasbaar, wat het voor iedereen mogelijk maakt om  zijn of haar werk- en/of zithouding te optimaliseren. Een aantal voorbeelden van deze eenvoudige tips zijn terug te vinden op onze facebook en instagram pagina. Begin meteen met het toepassen van deze eenvoudige tips, want hoe langer je wacht, hoe intenser de klachten!

Ben je al actief bezig met een goede werkhouding, werkomgeving en extra pauzes maar is het niet voldoende? Neem gerust contact met ons op. Mogelijk is begeleiding op afstand nét die stok achter de deur die je nodig hebt.

Hoe herken je houding gerelateerde klachten?

Om iets aan de klachten te kunnen doen is het wel zo makkelijk dat je ze kan herkennen. De opsomming hieronder kan daarbij helpen:

  • Zeurende pijn in de onderrug
  • Last tussen de schouderbladen
  • Onrust in de benen
  • Nekklachten
  • Last boven op de schouders
  • Hoofdpijn
  • Tintelingen of onrust in één of beide armen
  • Behoefte om op te strekken

Wat kan ik thuis aan mijn houding doen?

Een goede werkplek is erg eenvoudig te realiseren, ook thuis. Zorg ervoor dat de bovenkant van je scherm ongeveer op ooghoogte staat, de ellebogen kunnen rusten (geen opgetrokken schouders) en de onderrug ondersteund is.

Naast een goede werkplek speelt ons werkgedrag ook een belangrijke rol. Met werkgedrag bedoelen we de manier waarop men zich lichamelijk gedraagt gedurende een werkdag. Denk aan pauzes, afwisselen van werkhouding en regelmatig bewegen. Wij adviseren de 20-8-2 regel. Probeer dit maar eens toe te passen, gebruik desnoods een wekker.

De 20-8-2 regel:

  • 20 minuten zitten
  • 8 minuten staan
  • 2 minuten bewegen

Als de klachten zich al manifesteren is het een stuk lastiger om er vanaf te komen. Een klein zetje zou kunnen helpen. Helaas mogen wij je nog niet ontvangen in de praktijk, dus hebben we alvast wat tips gedeeld op onze facebook en instagram. Zo kun je met een handdoek heel eenvoudig de klachten in de boven rug aanpakken, wij leggen je uit hoe. Houd onze sociale media in de gaten voor alle tips over houding gerelateerd klachten!

Categories: Houding

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Facebook
LinkedIn
Instagram